Kart til tur

Ved siden av sparkling på gamlestugo i dag har jeg ventet på en pakke i posten. 7 stk kart til 179,- kroner pr. stk. Dette er fra Nordeca sin siste serie i 1: 50:000. Serien bygger på de samme kartdataene som vi kjenner fra M711 serien, men hvert kartblad er 4 ganger større enn tidligere. Dette ved at det er trykk på begge sider.

Kartene skal tåle både fuktighet og være mye sterkere enn tidligere papirkart. Førsteinntrykket bærer preg av at dette stemmer.

Papirkart er suverent når det kommer til turplanlegging, syns jeg. Og jeg har ikke tall på hvor mange timer som har gått med over kartene til planlegging, vurdering av ruter og diverse. Nordeca- serien kom også med de samme kartene for iphone. Da disse blei lansert kostet de kun 7,- kroner stk, men nå koster de 49,- kroner stk. Dette er et fint suplement til papirkartene. Telefonen er vanligvis med og i fremtiden kommer sikkert denne til å erstatte turGPS for mange. Men papirkartene de trur jeg kommer til å bli. De lar seg ikke erstatte av GPS og satelittbilder når det kommer til å få oversikt og planlegge ruter. Slik er det i alle fall for meg. Her er det papirkart som gjelder. De er på høyde med en god bok.